tirsdag 9. november 2010

CASE 5

I denne casen skulle jeg lage noe som kalles en SPRITE. En sprite i kodespråket er der karakteren er samlet i en "mappe", der karakteren kan hoppe, stå stille, gå til høyre og
venstre, noe min "mappe" bestod av. Spriten gjør det lettere å få karakteren til å gjøre det du vil at den skal gjøre med piltastene når animasjonskarakterene er samlet på et sted.
Det var mer enn en ting på denne casen jeg måtte gjøre; jeg måtte få karakteren til å følge bakken, men denne gangen skulle ikke bakken være rett, men inneholde åser og daler (ble mer daler/bakker på min case). En annen ting var at karakteren skulle fange opp en eller flere objekter som skulle forsvinne når karakteren kom bort i objektet. I kodespråk kalles dette HitTest, som er en kollisjonsdetektering i flash.

Dette er vel noe av det vanskeligste jeg har gjort til nå, jeg syntes forigje case vare vanskelig også, men da hadde vi gjennomgang av noe av casen i klassen. Denne gangen hadde ikke læreren gjennomgang av det vi skulle gjøre i denne casen. Da jeg fikk oppgaven stod jeg igjen som et spørsmålstegn. Jeg kom meg gjennom oppgaven med god hjelp fra en proff en i klassen.
Jeg hadde ikke klart casen uten denne personen! (Står med stor takknemelighet her til personen)
Kodingen:

Her er da case 5:
http://www.swfcabin.com/open/1289334678

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar