tirsdag 2. november 2010

CASE 4

I denne casen skulle jeg lage en hovedscene i spillet der jeg skulle bruke grafikken og karakteren min fra de 3 første casene.
Jeg startet med å gjøre noen små forandringer på karakteren min, jeg gjorde om øynene på karakteren og følte da at den ble søtere.
Etter det laget jeg en bakgrunn som hadde likehetstrekk med bakgrunnene fra case 3.

Forskjellen fra denne casen var at jeg skulle hente inn objekter, som en sol, bakke og trær inn i scenen og ikke lage selve scenen med en gang.
Karakteren skulle også bevege seg over skjermen med høyre - og venstre piltast.

Jeg har brukt noen som kalles koding til å få karakter til å bevege seg med piltastene.
Å kode syntes jeg var utrolig vanskelig.
Det sies at det å lære seg koding er som å lære seg et nytt språk, og det er jeg enig i.
Det brukes forskjellige koder for å få en karakter til å bevege seg, og da må man vite hvilken koding som skal til og hvordan og hvor den skal skrives.
Jeg fikk hjelp fra venner til å forstå hvordan man koder, det gikk litt tid!
Jeg forstår meg enda ikke fult å helt hvordan kode "språket" er, men jeg lærer litt og litt hver dag, regner med at etter litt feiling og testing sitter det tilslutt en dag :)

Sån ser koden på denne casen ut:



















Her ligger da oppgaven:
http://www.swfcabin.com/open/1288706445
(For å få karakteren til å bevege seg med piltastene, må man trykke på bildet)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar